Kam za uMĚNÍM se školou – dobrá praxe z regionů
Podle posledního průzkumu PISA se ukázalo, že si čeští studenti nevěří v kreativním myšlení, prokázali třetí nejnižší míru sebedůvěry z 64 zúčastněných zemí. Přitom je na tvůrčí myšlení nahlíženo jako na jednu z klíčových kompetencí pro 21. století a nové RVP předpokládá rozvoj kulturní kompetence, která právě s kreativním myšlením pracuje. V tomto ohledu mohou pedagogům pomoci kulturní organizace, které jsou dostupné ve všech regionech a mají zkušenost se vzdělávacími programy rozvíjejícími kreativitu prostřednictvím umění.
Umělecké vzdělávací projekty zprostředkovávají mladému publiku aktivní komunikaci s uměním, díky kterému dochází k rozvoji kritického myšlení, tvořivosti, hledání souvislostí, vlastního úsudku a k diskusi. Výhodou těchto programů je také vyšší zapojení jednotlivých studentů, neformální prostředí a posilování dalších kompetencí. Velmi pomáhají zlepšit celkové klima ve škole a přispět tak k lepší spolupráci žáků a učitelů.
Kam se školou v Jihočeském kraji
Díky iniciativě řady organizací a institucí se zde otevírají nové možnosti pro rozvoj tvořivého myšlení a osobního růstu u dětí a mladých lidí. Téma vzdělávání prostřednictvím umění a kultury se také výrazně propsalo i do projektů Českých Budějovic – Evropského hlavního města kultury 2028. Jedním z klíčových projektů, který výrazně přispívá k této změně pohledu na kreativní vzdělávání, je platforma Kreativní mysli, která si klade za cíl vytvořit v Jihočeském kraji ucelený ekosystém pro rozvoj kreativního vzdělávání. Mezi klíčové iniciativy projektu patří Dětské museum Milleformers, multidisciplinární prostor, který nabídne interaktivní výstavy, workshopy a další aktivity inspirující děti k tvořivosti a experimentování, a Prototyp, moderní tvůrčí prostor pro druhý stupeň základních škol a středoškoláky, který bude využívat metody uměleckého a designového myšlení k řešení aktuálních problémů.
Průkopnickou roli v tomto ohledu hraje Galerie Sladovna Písek. Jako největší dětská galerie v České republice realizuje program „galerie hrou“, který prostřednictvím interaktivních výstav a projektů podporuje tvořivost a fantazii dětí. V Jihočeském kraji ale působí více aktérů z řad kulturních a uměleckých institucí, kteří se formátům kreativního vzdělávání věnují, jako EDU centrum A3D Jihočeského divadla, které propojuje umění a vzdělávání, Švestkový dvůr nabízející zázemí pro umělecké aktivity a programy pro školní skupiny, BudeCirkus přinášející cirkusové umění do regionu, stejně jako knihovny, muzea a další kulturní instituce.
Za kreativním učením na Zlínsko
Ve Zlínském kraji najdeme silně zakořeněnou tradici folkloru (Uherské Hradiště a okolí), památek a kulturního dědictví (Kroměříž, chráněná organizací UNESCO), a podnikavého ducha Tomáše Bati (Zlín). V regionu je početné zastoupení škol s uměleckým zaměřením,například vyhlášená UMPRUM v Uherském Hradišti, a Univerzita Tomáše Bati s Fakultou multimediálních komunikací. Funguje zde silná tradice různorodých kulturních akcí – od jízdy králů ,přes Zlínský filmový festival, Letní filmovou školu v Uherském Hradišti, zlínskou filharmonii až po paměťové instituce a galerie.
Mezi klíčovovými organizacemi, které se kreativnímu vzdělávání věnují, je také otevřená kreativní dílna ROBOTA – prostor pro kreativní tvorbu pomocí digitálních technologií, zřízený Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně. Dílna v loňském roce uspořádala sérii workshopů s názvem „Od umění k učení“, které kreativcům nabídly možnost seznámit se se základy pedagogických přístupů a pedagogům ukázaly, jak umění může obohatit vzdělávání. Pro děti i mládež nabízí školní projektové dny zaměřené na rozvoj kreativního myšlení, schopností a dovedností v oblastech STEAM. Knihovna Františka Bartoše ve Zlíně mj. prostřednictvím kreativních dílen, digitální tvorby a podpory literárního talentu motivuje děti a mládež k hledání inovativních řešení a učení se novým dovednostem. Platforma Plusko Slováckého divadla propojuje umění a vzdělávání prostřednictvím workshopů, dramatických kurzů a autorských inscenací. Městské kino Uherské Hradiště přispívá k rozvoji kreativity animačními nedělemi, kde si děti mohou vytvořit vlastní animovaný film technikou poloplastové animace, či festivalem Malé oči zaměřeným na propojení dětské kinematografie s environmentálními tématy. Program Památníku Tomáše Bati ve Zlíně dětem zábavným způsobem přibližuje architekturu Zlína.
Kreativní učení v Královéhradeckém kraji
Kreativnímu učení se v Královéhradeckém kraji věnuje řada rozmanitých aktérů od galerií a muzeí přes divadla či knihovny až po kulturní centra. Klíčovým aktérem je Centrum uměleckých aktivit (CUAHK), specializované kulturní, umělecké, kreativní, vzdělávací centrum, které podporuje umělecké aktivity širší komunity v oblasti scénických oborů, fotografie, výtvarného umění, literatury, AV tvorby a kreativního učení. Pořádá mnoho odborných seminářů s uznávanými lektory a silnými uměleckými osobnostmi a vzdělávací akce v rámci projektu kreativního učení. Rovněž koordinuje festival kreativity a kreativního učení KreatFest. Festival organizovaný Centrem uměleckých aktivit zapojuje další organizace jako Centrum kreativního muzejnictví KHK, Knihovnu města Hradec Králové, Cirkulární centrum, Vzdělávací a kulturní centrum Broumov a Broumov 2028+. CUAHK rovněž stojí za pořádáním dvou ročníků konference Kreativní učení v Královéhradeckém Kraji. V roce 2024 proběhla v konference Kreativní učení v Královéhradeckém kraji, kde učitelé, umělci a žáci představili své třídní projekty v rámci pilotního ročníku kreativního učení na školách. Na webu www.kreativniucenihk.cz nabízí celokrajský přehled o programech kreativního učení, stejně jako mapu umělců a kreativců, s nimiž mohou školy spolupracovat. Za návštěvu rozhodně stojí Dětská galerie Lapidárium v Broumově či Kulturní centrum v podhůří Orlických hor Schule.
Se školou za uměním na Karlovarsku
Karlovarský kraj, často spojovaný s lázeňstvím a bohatou historií, nabízí také rozmanité možnosti pro kreativní vzdělávání. Specifikem kraje je důraz na propojení tradičního řemesla, lázeňství s moderními inovacemi a tím pádem i snaha podpořit talenty a přilákat tvůrčí aktéry. V Karlovarském kraji funguje řada vzdělávacích institucí, které vychovávají budoucí kreativce a řemeslníky jako je například Střední uměleckoprůmyslová škola keramická či Houslařská škola v Chebu.
Klíčovými aktéry v oblasti kreativního vzdělávání jsou nejen školy a kulturní instituce, ale také neziskové organizace jako centrum kreativního vzdělávání a designu DIZAJNPARK (jehož vlajkovou lodí je program designového myšlení pro školy, učitele a děti), CIRKUS CÉRES nebo kulturní centrum Výměník, které se věnují kreativnímu vzdělávání a přinášejí inovativní přístupy do škol po celém Karlovarském kraji i mimo něj. Už pátým rokem se na Karlovarsku koná Festival umění a kreativity ve vzdělávání, do kterého se zapojují organizace jako Muzeum Cheb, Státní zámek Valeč, Interaktivní galerie Becherova vila či Knihovna Chodov, jejichž společným cílem je realizovat edukační programy hravě, multidisciplinárně a interaktivně.
Dobrou praxi nejen z těchto regionů najdete na MAPĚ uMĚNÍM, databázi projektů nabízejících kreativní přístupy ve vzdělávání napříč ČR určené školám. MAPA vznikla jako přirozený průsečík aktivit platformy uMĚNÍM, která sdružuje organizace zabývající se kreativním vzděláváním. Je rovněž organizátorem Festivalu umění a kreativity ve vzdělávání FUK, který od roku 2021 propojuje kulturní a vzdělávací organizace a jednotlivce.
https://mapa.umenim.cz/
Dobrou praxi ze všech regionů ukáže Festival FUK 2025
Festival umění a kreativity ve vzdělávání 2025, který proběhne od 4. do 16. dubna v různých regionech, nabízí školám příležitost navštívit místní kulturní instituce a vyzkoušet různé umělecké přístupy prostřednictvím vzdělávacích programů na objednávku. Divadlo, tanec, hudba, výtvarné umění, design a další tvůrčí obory obohacují běžnou školní výuku o nové a smysluplné zkušenosti a zážitky, při kterých se zapojuje hlava, tělo i srdce a rozvíjí celou osobnost dětí. Instituce připravily pro školy speciální nabídku v podobě osvědčených nebo nových programů. Festival nabídne také program pro veřejnost a odborný program zaměřený na aktivní zapojení teenagerů do umělecko-vzdělávacích projektů. Program festivalu na webových stránkách.
Autorky: Marie Pánková, Lucie Laitlová
Text byl zveřejněn v Učitelském měsíčníku 3/2025.